torsdag 18 juni 2009

Trevlig midsommar

Lars Petter Ullmark morfars far,
var minsann en sjusärdeles karl...
Han hade en lanthandel i Österloo, Stöde kring
sekelskiftet. Tror den fanns kvar till 40-talet.
Huset är byggt 1884 och där har jag firat många
midsomrar! Vi flyttade dit från Sundsvall när jag var
10 år och där är mina barn uppväxta, rena "Bullerbyn".
Nu bor min syster där med sin familj...och mamma som
har en lägenhet på samma plats som lanthandeln var.
Kortet på morfars far är en tavla jag fick av
mamma och den hänger i butiken.
Där har hon skrivit telefonnumret "5b Österloo", kul!
Tyvärr finns inte mycket kvar från lanthandeln, men
en del finns på Almamia. Jag vet att dom hade en
bensinpump och det var ovanligt, det fanns inte så
många bilar på den tiden. Vi har behållit namnen på
rum och byggnader som hör till huset. Vi har alltid
sagt "salen", "drängkammarn", "gammelköket"
"magasinet" och "bageriet". Dessutom fanns en ställe
där man "förvarade" människor som dött...det
kallar vi "likboa" men mamma tycker inte om det
så hon säger "mangelboa", för att det står en
gammal tung mangel där. (Men det heter "likboa")
Huset heter Ytteråker och det heter min syster och
hennes familj också nuförtiden.
Det finns massor att berätta om somrarna
i Loo....inte minst om alla tomtar som bor där!
Joo, det är där dom är...men det kanske jag
berättar om en annan gång!
"Var sak har sin tid"
Nu ska vi fira midsommar på
LA COLONIA
Måsågott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar