onsdag 21 april 2010

Back home!

Vilka dagar vi haft!
Söndag kl. 13 var vi framme i Funäsdalen
där vi hyrt en enkel men mysig stuga mitt i byn!
Jag var så ivrig att visa fjällen där jag varit många
gånger när barnen var små! Fanny tävlade i
längdskidor och årets sista tävling var i Bruksvallarna!
Kl. 14 hyrde vi längdskidor och
en timme senare skidade vi iväg upp på fjället!
Nådde nästan till en våffelstuga, men fick höra att
dom hade stängt, då vände vi!
Vi kom långt upp...det märkte vi på hemvägen!
På många ställen var det så brant att Yamandú
tog av skidorna och gick! Det var andra gången han
åkte på längden...jag höll på att skratta ihjäl mej!
Men det var isigt & svår-åkt...så jag förstår!
Han ramlade nog 20 ggr. och jag 3!
Men det gick bättre & bättre!
Kl.11 dagen efter, åkte vi vessla till en
annan våffelstuga! Gissa om den våfflan
var god! Sedan åkte skidorna på och vi
njööööt av stillheten och lugnet i
Tänndalsfjällen!
Perfekt tid, bara ett fåtal andra turister!
Igår blev det slalom i flera timmar!
Det är som att cykla...kändes som igår trots
att det var några år sedan! Stackars Yamis, jag
"lurade" honom att ta en väg som var isig
och jättebrant! Han flög på skallen och skidorna
och stavarna låg överallt! Tur att snälla människor
fanns i närheten! Han fick gå ner...men det fanns
massor av liftar och nedfarter att välja på!
Vi delade på oss en stund!
Efter ett par timmar blev det
vila för fötterna...och en god hamburgare!
Sedan upp igen! Att jag orkade är en gåta!
Sista gången vi skulle ner kändes det lite
vemodigt...så vi stannade till och tittade
en gång extra ut över Hamrafjäll!
Sista åket vräkte Yamis på, utför
backarna...övning ger färdighet, vill jag lova!
Just det, vi åkte en sväng till
den söta staden Röros också!
Där bor Britt-Maries ena dotter...och vi
lämnade lite saker från mamma!
När stugan var städad idag
besökte vi Härjedalens fjällmuseum,
minns att Hampus älskade det när han
var liten! Jag förstår varför!
Huvva vad jag är trött nu!
Men...skönt trött!
Imorgon är det vardag och Almamia som gäller!
Tänk, jag har inte saknat datorn 1 sekund....

2 kommentarer:

  1. Vilket äventyr. Glad att ni är tillbaka. Jag kommer med några stickkompisar idag torsdag. Kul ska det bli

    SvaraRadera
  2. Kul att träffas igen! Hoppas vi kan göra något kreativt tillsammans framöver! Min skalle snurrar!!!

    SvaraRadera