söndag 10 oktober 2010

"Jag dog!"

Det här är en skogsmus!
(Bilden har jag lånat från Wikipedia.)
Igår var vi i Strömsund
för en kördag som Yamis ansvarade för.
Kul...men det blev en lång dag.
Jag körde bilen med alla musiker
ca.30 mil enkel resa! Vi startade kl.06:30.
Idag, när vi ändå hade bil,
gjorde vi vinter på La Colonia!

När jag gick in i stugan såg jag
att vi hade objudna gäster!
Det fanns små spår överallt!
På böckerna...och i gammelmosters kakfat...

Pajboken vi fått av Fanny i
julklapp...alltså...någon
hade missuppfattat.
Kan inte ha smakat gott...

Plötsligt såg jag att det var
blod på gardinen!
Ropade till Yamis och frågade om han
gjort sig illa, sist han var här!
Näe...då drog jag undan gardinen...

Bläääää!!!
Det måste vara en råttsvans!!!

Bläääääääääääääääää!!!
Ett råttbo i sängkläderna!
Inte nog med det...
2 större skogsmöss pep iväg
när jag lyfte på dynan som låg ovanpå!


Min första tanke var
"jag dog"!
Det är ett uttryck som följt mej
sedan jag var 18 år och började
jobba som mentalskötare på
Sidsjöns mentalsjukhus!
Där fanns en kvinna,en otrolig personlighet
som jag aldrig kan glömma! Till killarna
sa hon alltid, "din gammfuloxe" eller
helt enkelt "otäcka karl"!
(Hon hade säkert sina skäl!)
När hon blev upprörd eller rädd, sa hon:
"jag dog"!
Och det fastnade för evigt hos mej!

Yamis som plockade upp de sista
pärerna, kom för att se vad jag hittat!
Det var intressant, hur han reagerade..
"han nästan dog!"
Inte visste jag att han var "så´n!"
Hihihi!

4 kommentarer:

  1. Äckligt..brrr Kan ni sätta ut fällor eller gift?
    Gittan

    SvaraRadera
  2. ojoj sicket elände, du jag tror jag vet vem pat va som du pratar om, jag jobbade oxå på Sidsjön på 70-talet:0)hälsn Lotta som bor i granngrinden närmast din butik:0)

    SvaraRadera
  3. Jamen huvva!!! Men dom är ju söta också,på nå´t vis!Tyckte lite synd om dom när vi slängde täcket med boet i...dom hade säkert jättemysigt där!Nää, några fällor eller gift blir det inte...vi försökte göra omysigt där ist. Men va kul att du känner igen det där, Lotta! Då kanske du minns henne som rabblade konstiga ramsor också...typ:"juckjunglaren, jordijobbaren, hagastören, luftballongen och Adriatiska haaaaaaveeeeet"!? (Hihi)Varför lägger man sån´t på minnet?

    SvaraRadera
  4. Hahahahaha ja så kan det nog vara, får titta in nån dag å utreda detta:0))Lotta

    SvaraRadera