fredag 25 februari 2011

Bokrea!

Jag köper alltid några böcker
när det är bokrea! Resten av året blir det
mest pocket eller loppisböcker,
men när det är bokrea blir det mer
"önskeböcker"!
I år blev det dom här!
"Tecken & symboler" är alltid spännande,
Sigrid Hjertén är en av mina
favoritkonstnärer, född i Sundsvall 1885!
Här kan du läsa lite om henne!
Jag känner mej nöjd,
men det kan mycket väl bli några fler!
Yamis har bestämt sig för att
bättra på sin "Svengelska"...och
styra mer mot Engelska!
Jag hade en teori när barnen var små
som jag tror var riktigt bra!
Det var inte lätt för dom att
"tjata till sig" dåligt gjorda och dyra "plastgubbar"
eller andra komersiella leksaker....det fick dom
köpa själv för "sparade pengar"...då tänkte dom
iaf efter några gånger om det var värt pengarna!
Ok...ibland var det svårt att säja nej, men inte många ggr!
Men när det var BOKREA,
då var jag sjukt generös!
Vi snurrade runt i olika bokhandlar med varsin korg
och jag sa nog aldrig nej! Ibland blev det lite dyrt,
som när Hampus ville köpa en JÄTTEBOK om
"StarWars"!!! Den lyckan minns han än!
Och böckerna har han kvar!
Förra året önskade han sig en läsplatta, den är
väl snart utsliten! Fanny är lika läsgalen,
och "plöjer böcker"! När vi reste till
Sydamerika läste hon ut sina böcker så fort att
hon hann läsa mina också...det var nog 5-6 böcker!
Så min teori fungerade,
på mina barn iallafall!
Trevlig (läs) helg!

3 kommentarer:

  1. Jaaa, din teori har även jag tillämpat. Både sonen och barnbarnen är bokälskare. Tror precis som du, att det nog är en av de mest värdefulla gåvor, man kan ge till sina barn.

    SvaraRadera
  2. Vad klok du är, Titti! Böcker och läsglädje är nog en del av det bästa man kan ge till sina barn. Avseende pengar så har jag haft precis samma strategi, de har fått spara ihop själva till det de velat ha (oftast)och mycket av det som tidigare varit så viktigt har då liksom försvunnit på vägen, d v s de har lärt sig att prioritera. Eva L

    SvaraRadera
  3. Va, kul att ni tycker som jag! Då kan vi nästan säga att det är vetenskapligt bevisat och sprida det vidare!!! Hihi! Vad vi är kloka! Kraaaam!

    SvaraRadera