lördag 25 februari 2012

Trevlig helg!

Det har sina sidor att bo mitt i stan!
Jag är ju uppvuxen här och har massor av galna minnen. Ett återkommande minne är alla "fyllgubbar" som sov i vår trappuppgång! Vi bodde i ett äldre hyreshus på Trädgårdsgatan 39 i Sundsvall, som tyvärr är rivet sedan många år. "Röd-Roffe" bodde på samma adress, kanske var det hans vänner som kvartade i trappen. När jag skulle till skolan på morgonen sa man "godmorgon" och försökte kliva så försiktigt som möjligt över både "gubbarna" och deras påsar. Alla var snälla...för det mesta!
Men en gång gick det för långt! 
Jag hade varit ute och lekt och sprang in i porten...när jag började springa uppför trappen möttes jag av en liten "bäck"! Det rann mot mej...ett steg i taget....och när jag kom längst upp i trappen står en av  "fyllgubbarna" och kissar utför trappen, mot mej! Jag rundade honom och sprang in till mamma, som kom ut och ringde på tant Karlssons dörr. Tant Karlsson hämtade en "pisk-käpp" och jag vet inte hur det gick för gubben....men det bara SMALL!!!
Det glömmer jag aldrig!
Inte så sällan fick man hoppa mellan spyorna på morgonen på väg till skolan också! Blä!  "Svartskägget" var vi lite rädda för men "Marabou" var helt ok! Ibland gick jag på "Tobaks" och köpte snus till dom,
 då fick jag 25 öre! (Hur gammal är jag??)
Jag hörde nyss någon spy på gatan utanför, (därav detta inlägg) men det var nog någon ungdom som fått i sig lite för mycket på Stadshuset!
Fyllgubbarna är nog inte på "Stads"!
Nu ska jag lägga mej....och jag har både kudde & säng. Det hade inte "fyllgubbarna på 39:an"!
Men dom var mina "vänner"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar